I want to become more outdoorsy, but I have little to no knowledge of how. I wanna start fishing, camping and hiking, but I have no clue how to start. I don't trust myself to even start a bonfire. But at the same time, I don't have any friends or family that are into this stuff. Any tips?
>>2845786Go for a walk to a forest near you, don't drive or use public transport, walk there and back and see how good you feel. You never regret a long walk
>>2845786trying and making mistakes will make you learnhobbies need gear, gear need money, there's people that will sell you overpriced shit, don't fall for it, but don't cheap out too much on the vital things like hiking shoescheck out rules online, it's all regulated to an extend depending on where you livesecond hand gear from ebay or shit like that is a decent way to get geared up for fishing
>>2845786https://www.dnt.no/om-dnt/english/need-to-know-about-norwegian-outdoor-life/the-norwegian-mountain-code/Depends on where you're situated though and frankly as long as your trips are always such that you **know** that you can make it home before nightfall, then you can just experiment and learn without worry. After that point however, that's when you need to think about safety.Other than that just look up youtube and look up books/magazines. In my experience you need to learn by experience with this stuff because there is like a million minor things and personal preference that smooths out as you figure things out.People say it's a cheap hobby, but then forget they grew up with all equipment given to them. A pro tip is to look up nearby military storage sales and try get some cheap equipment. Bullet points:- If ur cold, especially if cold and wet climate you think of clothes as layering and then you change often. For example, you don't buy the best jacket that does everything, you buy a water- and windproof jacket that does ONLY that. Then you get something a warm layer directly onto your skin (typically tight fitting wool underwear in scandinavia), that keeps you warm AND ONLY THAT. Then you get a dry, heavy sweater that keeps you warm for when you stop AND ONLY THAT. You get the point here. Go for simple and (probably) cheap singular function items in this climate.- In same climate ( but works for most of the world i think), is mountain boots (tall brims), and then you wear thick wool socks. The wool socks is a consumeable, making sure you'll always fit into the boot. It's a very flexible, albeit a bit uncomfortable, especially in the start. Leather boots are supposed to fit you over time. If you're a dry rockhound then you probably want low brim shoes or jogging shoes, but make sure that they fit you well. THis si extremely important for longer trips and this is one of the things you want to test trip, before a larger tripcomment limit fml...
>>2845786You're either born with it or you aren't. You don't "become" outdoorsy.
>>2845946Oil! En norsk anon! Det er OP her. Jeg eier et par ull undertøy og turbukser, men ikke noen gode tursko. Tusen hjertelig for dette informative brevet. Jeg har et par spørsmål:- når det gjelder jakker, er det slik at jeg skal kjøpe en jakke som bare er vind og vann tett, og bruke dette også for turer om vinteren?- Når det gjelder genser. Er det slik at jeg kunn skal ha gå ullundertøy og ikke genser før jeg stopper? Er litt confused.Jeg har gått på tur før, men jeg var aldri helt forberedt. Familien min er heller ikke så interessert i det, så jeg har ikke så mye erfaring med det (utenom skoleturer)
>>2845786>I want to become more outdoorsy,Then go outdoors
>>2845972Not the guy, but for outdoor shoes you could do worse than a pair of Alfa M77. Opinions are divided on them, but for leather shell boots they're very cheap, and will last long with very basic care. Also buy insoles (Sof Sole Airr Orthotic are great for ergonomics, and the wool insoles from Sara Duodji if you get wet), wool socks (Alaska Sokken, 2+ pairs), and the Alfa Full Grain Leather Care Kit. Price might be a bit steep for it all, but still less than a modern pair of Gore-Tex boots, which work great until they suddenly don't.For jackets, you're right. Your base layer is your wool underwear, it creates a layer of air that is heated by your body heat. The shell jacket keeps wind from blowing into this layer of air and cooling you down, and cold rain from seeping into it and cooling you down. If that is not enough, you wear a fleece or wool sweater over your underwear to further insulate. If that is not enough it's because it's freezing cold, and you might want to wear a down jacket over the sweater, under the shell jacket. For most, a nice thick wool sweater will suffice. Your jacket should therefore be sized generously enough to wear enough clothes under without squeezing them tight. You might find it too hot or clammy to wear a sweater while you're moving, since your body generates more heat under exertion. Likewise, your body doesn't produce as much heat when you're resting, so you might want to wear your sweater to stay warm then.There's not much to add to this or what >>2845946 has written and linked to, now you need to go out and see what works for you.You can find alright gear for cheap in Sport Outlet and Stormberg stores. Designs and solutions might be a bit dated compared to Norrøna/Arcteryx, but it works well enough. If you're going to spend bigly, spend your money on quality wool garments. You can rent some equipment at BUA if you have one near you.
>>2845972>>2846003Det han sa ja. Ullundertøy (og bukse) blir på hele turen, men de andre lagene tar du av/på ettersom du trenger det. Husk at dette kan være veldig mentalt slitsomt, men er også en veldig viktig sikkerhetsting i kaldt og guffent vær. Og ja, du skal være svette i ullundertøyet. Folk som tror de kan unngå det er uerfaren, men det leder meg til noen tips om jakken:Anta alltid at alle glidelåser lekker litt vann. Litt vann er ok PGA din egen varme + ullundertøy, men bare vær obs på at glidelås = mindre insulasjon. Derfor er det lurt å kjøpe jakker med flapper som du fester med trykknapper, som du kan ta over glidelåsene. Samtidig er glidelåser herlig som luftekanaler for å justere varme og svette. Derfor kan det være lurt at lommene er netting og ha lufte glidelåser under armene. Stramming på hette og ermer må du ha hvis du vil skjerme for vind. Merk at borrelås og gummistrikk også sliter seg ut og er litt usikker på hva som er den beste løsningen her. En ting som jeg oppdaget var mega nice og er must for meg idag er et miniskjørt som er underjakken og går rundt livet. Basically du har et mini skjørt under jakken som du kan stramme med trykknapper og så er det gummistrikk slik at den alltid ligger tett inntil kroppen. Jeg burde kanskje ikke si vann og vindtett jakke her, men som han andre sa, det er med et tett skall som stopper det aller meste av vind og vann. Og ja for å svare på spørsmålet ditt, en sånn jakke kan du bruke hele året hele tiden. Det å kle seg i lag er ment for å være en veldig fleksibel tilnærmingsmåte. Har brukt samme jakken i 10-15 år, til og som en generell jakke. Mangen bruker skijakker om vinteren som puster bedre, men det er litt luksus greie fordi du bruker den på veldig spesifikke dage (tørre dager).Bare for å understreke: Starter våt/guffen tur med: ullundertøy(bukse+overdel), vanntett bukse(spørs om bakken er våt + vær), M77 støvler med labber (typisk eksempel) og...
>>2846046...ytterjakken og en sekk. --> Du går og blir svett men temperaturen stabiliserer seg inni jakken din --> Du stopper i 5 minutter og drikker vann før du så går videre --> Nå stopper du i over 10 minutter, så du går i sekken din og klær mer på deg. Du regner ut i hodet ditt om du bør gå med ekstra lag eller ikke. Svaret er så å si alltid nei utenom vinteren --> du fortsetter mot toppen, og det blir mer guffent så du har buff, votter og glidelåsene til å justere på temperaturen uten å måtte stoppe. Du vet at det er kaldere på toppen så du klær på deg før du ankommer.Turgåing I norden I et nøtteskal mer eller mindre. Andre ting å tenke på:- Du vil se at mangen faktisk går med normale t-skjorter og sånt under jakken. Det går som regel fint på korte turer, men bare husk alle tekstiler som kan suge til seg vann/svette vil gjøre dette under jakken din, og da blir du fort tung og/eller kan få gnagsår. Når man går med genser og sånt, så er det ofte når man vet at man ikke kommer til å svette så mye (skitur f.eks). Noe som dermed er ekstremt viktig på >1 dag turer er å kunne tørke klærne.- Bukser er litt enklere pga man svetter ikke så mye på beina. Som regel har du noe som er helt vanntett, eller så har du noe lett og som puster på tørre dager. Husk at bakken kan også være våt og at du må kunne sitte uten å bli våt. Veldig greit å ha noe strikk eller til og med feste slik at buksen holder godt rundt støvlene. En lett og 100 % vanntet bukse = garantert hull over tid, så bare anta at du må lappe/lime. Du får kjøpt en tube på dagligevarebutikker faktisk.- Bruk buff istedenfor lue. Luer er mye mye varmene, men kan klø litt i min erfaring. Buff er ekstremt billig (folk gir de vekk basically) og kan brukes på hals, trynet, pannebånd, men best av alt. du kan bruke den som en lue som slipper litt luft i toppen. Ser teit ut, men er mega nice......
>>2846048...- Mitt eget triks som ikke er veldig godt testet. For hansker, bruk tovet pulsvarmere (mamma tovet mine <3) som dekker helt opp til starten av fingrene/knotene i det minste. Deretter bruker du veldig store hansker du kan tre utenpå. Basically layer for hendene. Du får finne ut selv om vanntette hansker er best elsn. Men basically med denne kombinasjonene så er du mega varm og du kan justere og bruke mobil og er billig. Eneste som er litt usikkert er hvor bra det er for regn. Etter min erfaring dekker jakken det meste av pulsvarmeren.Glemte å si at en stretcy buff er veldig greit mtp holde øreplugger i øret. På militær utsalg selges det ofte sekker og sånt med MOLLE system, altså et modulært system hvor du enkelt kan legge ting på/av sekken din. Ha en dedikert tursekk med ting du trenger liggende i slik at det ikke blir mentalt slitsomt å gå tur og rydde osv: Plastikkposer, regntrekk, klærne du trenger, fyrstikker/fyrstål, penn/blyant, regntrekk. Er ikke så ekspert på sekk, men greit å vite at du får kjøpt en slags gummipose som er vanntett som varer og som er enkel å åpne. De har ofte en plastspenne/snaplock og du bare ruller de og så er vanntette, kanskje til og med fungerer som en flotation device. Veldig kjekke å ha fordi man pakker ofte nødklær eller annet i disse i sekken (litt mer avansert).
>>2845786Start hiking it has the lowest barrier to entry. Just make sure you don’t do anything too crazy at first.
>>2845972>>2846046>>2846048>>2846051Stop spamming the thread.
>>2846259It's not spam, OP is norwegian. So it this other anon.